perjantai 25. marraskuuta 2011

Miten blogi vaikuttaa lukemiseen

Olen pitänyt kirjablogia vasta lyhyen ajan. Alun perin sain idean tuttavalta, joka sanoi, että on ajatellut kirjablogin perustamista. Hän ei tainut blogia koskaan aloittaa. Minullakin kesti pari vuotta, ennen kuin sain itse aikaiseksi.

Olen miettinyt miten blogi vaikuttaa lukemiseen. Se ei vaikuta siihen millaisia kirjoja luen, mutta vaikuttaa siihen mitä kirjoja uskallan aloittaa. Arveluttaa aloittaa paksuja kirjoja, koska lukemiseen menee kauan ja blogiinhan pitäisi kohta taas kirjoittaa jotain.

Täytyy myöntää, etten ollut lukenut yhtäkään kirjablogia ennen kuin aloitin omani. Olin hyvin vähän lukenut ylipäätään mitään blogeja. Aloin vasta oman bloggailuni myötä mielenkiinnosta lukea mitä muut kirjoittavat ja sitä kautta olenkin saanut paljon vinkkejä hyvistä kirjoista. Lisäksi on ollut mielenkiintoista nähdä mitä muut ovat kirjoittaneet sellaisista kirjoista, jotka olen itsekin lukenut.

En tiedä olisinko uskaltanut aloittaa blogia, jos olisin tienyt kuinka kunnianhimoisia, hyviä ja usein päivittyviä monet kirjablogit ovat. Yritän olla stressaamatta, jos ehdin kirjoittaa omaan blogiini vain kerran viikossa, tämähän on vain harrastus. Sinänsä on kurjaa, että ehdin olla liian vähän koneella. Haluaisin ehtiä lukea blogeja enemmän.

Olen taas alkanut lukea myös paksuja kirjoja tai oikeastaan kirja, jota nyt luen, ei ole kauhean paksu, mutta se on pienellä fontilla präntätty. Mitä siitä, jos en ehdi kirjoittaa blogiin joka toinen päivä, pääasia on kuitenkin lukeminen.

4 kommenttia:

  1. Kuulostaa hyvin tutulta! Kyllä se bloggaaminen vaikuttaa lukemiseen, eikä vain siten, että blogimaailmasta saa hurjasti lukuvinkkejä. Kovin paksussa kirjassa on "riskinsä" enkä ole blogiaikana esim. vietttänyt enää yhtään kesää niin että lukisin vain tietyn kirjailijan kirjoja. Ennen tein niin toisinaan. No, sellaisellekin lukemiselle lienee joskus taas aikansa...

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista, Jenni. Minullakin on joskus tapana lukea peräkkäin monta saman kirjailijan kirjaa. Ehkä joskus taas...

    VastaaPoista
  3. Hmh, kuvittelin, että olin täällä blogissasi lukijana, mutta enpä sitten ollutkaan, vaikka blogiasi olenkin seurannut! Ryhdyin siis lukijaksesi, hei vain :--)

    Minullakin oli samoja mietteitä oman blogini suhteen etenkin ensimmäisten kuukausien aikana. Nyt olen vähän rauhoittunut ja hyväksynyt sen tosiasian, että olen vain hidas lukija ja että kyllä se blogi siellä odottelee vaikken usein ehtisi sinne kirjoittaakaan. Kieltämättä juuri lähes joka päivä uudesta kirjasta upeasti kirjoittavat bloggaajat loivat paineita omallekin blogille, mutta nyt olen kyllä tyytynyt tähän tilanteeseen mikä on :--)

    Ja totta, se lukeminen on pääasia, ei se, kuinka paljon lukee!

    VastaaPoista
  4. Laura, kiitos kommentista ja tervetuloa lukijaksi. Mukavaa, että löysin nyt tätä kautta blogisi. Minäkin olen hidas lukija ja välillä pitää tehdä muutakin, joten olen myös yrittänyt oppia ajattelemaan, ettei blogiin tarvitse joka päivä kirjoittaa.

    Siitä unohdin tekstissä mainita, että blogi on kyllä lisännyt kirjojen lukemista. Aikaisemmin luin kirjoja paljon harvempaan tahtiin. Nyt aloitan heti yhden kirjan lopetettuani uuden.

    VastaaPoista